2011. augusztus 29., hétfő

Gépház, riadó! Má' megin' nem indul a vas!

Vonószem és CMP, azaz vezérműtengely érzékelő


Rögtön egy képrejtvénnyel kezdem. Mi az összefüggés az alábbi képen látható tárgyak közt? A rutinosabbak mosolyognak már, a többieknek pedig a megoldás: ha a jobb oldali elromlik, szükség lesz a bal oldalira, de ha a bal oldali romlik el nincs szükség a jobb oldalira. De nyugalom, ez utóbbi nem fog bekövetkezni!
Aznapra volt megbeszélve egy fontos találkozóm. Na puff...a hiba a motor indíthatatlanságával jelentkezik. Forgat, de nem indít. Érezni, hogy üzemanyag sincs. Ilyenkor az izzítás visszajelző is villog, ez azt jelenti, hogy hibakódot tárolt. Király. Szóval így nem lehet használni egy autót. Tréler vitt be a helyi Ford márkaszervizbe: Autó-Nexus. Itt megállapították a következő hibakódokat: P0191 és P2288. Ezek együtt már sejtetnek valamit, de megriadhattak, mert inkább megvárták az épp szabadságát töltő egy darab autóvillamossági szerelőjüket.Ez két nap állást jelentett az autónak. Másnap árulták el nekem.
Ha józan paraszti ésszel belegondolok, akkor ez elektromos hiba valóban, mert hirtelen jelentkezett, állásában nem történt változás az autóban, ha csak nem rágta el a vezetékeket egy nyest, nyuszt, patkány, illetve van itt Veszprémben állatkert is, szóval bármi elrághatta. Ezt szemrevételezéssel kizártam. A hibakódokra visszatérve nézzük, mit mond az irodalom:

P2288 (A nyomás a vártnál nagyobb)
Hibajelenségek:
• Ez a hibakód gyakran fordul elő más hibakódokkal együtt.
• A motor gyakran lefullad.
• A motor nem indul be.
Okok:
• Laza érintkezés (korrózió) a tüzelőanyag-adagolószelep kábelcsatlakozójánál vagy a csatlakozó nincs rendesen összedugva. A kábelköteg-csatlakozó megfelelő csatlakozását és az érintkezők esetleges korrózióját ellenőrizni. Az IMV ciklusvizsgálatot kell alkalmazni (a WDS szerszámosdobozban), amennyiben az adott gépkocsin rendelkezésre áll.
• IMV kábelköteg hiba.(IMV-Beszívott mennyiség adagolószelep)
• A tüzelőanyag-adagolószelep megszorult. Az IMV ciklusvizsgálatot kell alkalmazni, amennyiben az adott gépkocsin rendelkezésre áll.
• Érintkezési hiba a tüzelőanyag-nyomás érzékelő kábelköteg-csatlakozón (lásd 2003/37 MSZI). Ez tendenciáját tekintve ritkábban fordul elő.
Ha a P0191 DTC szintén tárolódott, akkor ellenőrizni, hogy az RPM jel jelen van-e a motor önindítóval történő átforgatásakor. Ha nem, a forgattyústengelyhelyzet-érzékelőt ellenőrizni.
Tárolódott az is, hurrá! Akkor vagy forgattyús, vagy vezérműtengely érzékelő. Gondolom nem engedi befecskendezni az injektorokat.
P0191 (tüzelőanyagnyomás-érzékelő zavar) - nincs elektromos hiba
Hibajelenségek:
• A motor nem indul - az izzítógyertya figyelmeztető lámpa villog.
Ok:
• A legtöbb esetben szoftver-probléma. Az eljárás során a rendszer olyan tüzelőanyag-nyomást észlel, mely az adott körülmények között nem valós.
Minden esetre elég sokat olvastam ezekről a dolgokról ahhoz, hogy tudjam, ilyenkor az első lépés mielőtt bármi injektor tömődésre vagy gázolaj fojtásra gondolunk, hogy elektronika! Nem szétszedni az injektorokat, meg üzemanyag rendszer csöveket, mert az sok idő és nincs is rá ok! Ráadásul új a nagynyomású pumpám, és az injektorok is. Csak megvan az a rail nyomás! Csak befecskendeznek az új nyektorok! Mert néha elindul. Ezt ki is lehet olvasni ugyebár. A leírás szerint gyújtáson 4-10bar közt kell lennie. Indításnál 300 +/- 50, alapjáraton 250 +/- 40bar. Megint felesleges szétszedni! A fémforgács 5mm fekete reszelék alatt nem számít problémának a gázolajban, mintavételhez legfeljebb a szűrő visszatérő ágat kell vizsgálni, levegősödés nem is volt eddig sem, most mitől lenne? Akkor vezetékköteg, vagy érzékelő. Tudni kell, hogy sok érzékelő hibája miatt nem tud elindulni az autó. De a Focusnál a legeslegeslegjellemzőbb az a vezérműtengely jeladó. Ahogyan a hibakód is próbál arrafele löködni gondolatban...mert adhatna az a dög P0335 Érvénytelen forgattyústengely-helyzet (CKP) jelet, vagy P0340 Vezérműtengelyhelyzet- (CMP) érzékelő kódokat is! De nem. Azt csak az újabbak tudják.
Ezért egy fekete pont nekem, mert nincs a kesztyűtartómban egy CMP. Egy fekete pont a Fordnak, hogy ilyen a diagnosztikája, és hogy ilyen minőségű érzékelőt szerel be. Egy fekete pont a márkaszerviznek, mert nincs a polcán egy. Meg még egy mert nem is tudtak beszerezni. Illetve tudtak volna, csak nyolc (!) nap telt volna el a trélerezéstől a tervezett kész állapotig! Ha hagyom. De a hetedik napon elegem lett az ügyefogyásból, és felhívtam egy munkatárs által ajánlott másik Ford autókkal foglalkozó főleg Ford profilú céget. Nevük Autó Brand. Áldom a nevüket, aznapra szereztek nekem és személyesen levitték és beszereltették! Mert úgyis arra jártak éppen.

Lássuk a Nexus-féle időskálát. 
-Csütörtök, 15:00 - az autó nem indul 16:30-ra Nexusnál vagyok, ahol ma már nem foglalkoznak vele.
-Péntek, valamivel 17:00 előtt: nem tudják mi van, várjunk hétfőig, folytatják a keresést.
-Szombat-Vasárnap ugye semmi.
-Hétfő - összevissza hibakódok, nem tudják, meg kellene várni a villanyost, mert ez elektronika lesz.
-Kedd - megvan a hiba, CMP! Csütörtökre kész lesz! Megjön a jeladó.
-Szerda - ugye semmi. 
-Csütörtök, a hetedik nap 8:00- Telefonálok, hogy figyeljenek ide, nekem ma 15:00-ra kell az autó, értik-e? Amint megérkezik az alkatrész rakják bele, mert egy hetes már az ügy. Értik-e? Értik persze, bele lesz, 10-kor érkezik. 11:00 után érkezik a telefon, rossz a hír mer' nincsen, ahol a program mutatta ott nem volt (ilyenek a fránya szoftverek, ha nem frissítik a tartalmat), sőt máshol sem. Ez van. Várnom kell egy napot, nincs más megoldás mert Kölnt kellett hívni már. Na itt lett elegem. Szerintem türelmes voltam, mert a hétvégén pénztől is estünk el.
A fontos találkozóm már egy hete csúszott, próbáltam szabadkozni, hogy mi van, ha akarták hitték is. De megígértem már, hogy a hetedik napon kész lesz (mert ezt ígérte a Nexus) és akkor megyek, 4-re ott vagyok! Ehhez képest bejelentik, hogy nem lesz kész, mert nincs Magyarországon ilyen a raktáraikban. Meg kölcsönautójuk is épp ezért nincs mert másnak is ez van épp, és nála van épp, és nem tudnak segíteni... Na ne, ilyen nincs, hogy nincs! Ez óriási hiba lenne! Persze, utólag kiderült miért! Mert a raktárosuk ELFELEJTETTE megnézni a másik nagy raktárt, ahol lett volna! Persze ez kvára nem zavarja, óriási magasságokból tojik az egészre. Ezért elkezdtek Németországból rendelni hirtelen. Ennyin múlik a bizalom, ami elveszett rendesen az Autó Nexus felé. Hogy ennyire ne érezzem a szervizhátteret, az ritka. Nem érdekli őket, hogy ott áll a kocsi, hogy még egy nap, meg még egy. Egyáltalán nem. Nem is telefonálnak. Csoda egy cég! De nem sokáig, mert az ilyenek egy idő után eltűnnek szerencsére. Az olyanok, mint a Brand meg felemelkednek. Ez lesz. Nekik köszönhetően zárás előtt 3 perccel befutottam a találkozómra, és el tudtam intézni az ügyemet!
Így történt, hogy 5 perces munkára 7 napot kellett várnom. De nem kaptam elnézést. Vagy sajnáljuk-ot. Viszont gázolaj szagot azt kaptam.

Köszönöm Autó Brand! És megyek lengéscsillapító cserére, és vezérműszíj cserére és az ülésfűtésem sem műkszik, meg még van pár apróság!Többek közt a gázolaj szaga.